Baleseti bejelentő kitöltési útmutató és hibák

Kitöltési útmutató

Az Európai baleseti bejelentő általában csak akkor szokott előkerülni amikor valamilyen káreseményt történik. Sajnos sok esetben ilyenkor nincs kéznél ez a nyomtatványt. Ezt most megelőzheted ha letöltöd az európai baleseti bejelentő nyomtatványt oldalunkról. Mind a 2 példányt és a hozzáfűzött kitöltési útmutatót is nyomtasd ki.

Ha megtörtént a kár érdemes pár fontos dologra odafigyelni.

Az első és legfontosabb, hogy a baleset során a nagy izgalomban se feledkezzünk meg a biztonságról és a minket körbevevő forgalomról.

Ha lehet mindenképp álljunk félre egy biztonságos helyre és ott töltsük ki az iratot.

A bejelentőlap nem tűnik bonyolultnak és nem is az, de meglepően sok mező van rajta. Jellemző és óriási hiba a hiányos és hibás kitöltés, ami sajnos később komoly problémákat okozhat és szokott is okozni. Pontosan ezért érdemes odafigyelni arra, hogy pontosan de nem csak pontosan, hanem hiánytalanul is legyen kitöltve.

Mire érdemes figyelni baleseti bejelentő kitöltésekor?

  • Ahogy már írtam, minden pontot ami szükséges, hiánytalanul legyen kitöltve. A legsűrűbb hiba az üresen hagyott mezők.

Tanúk a baleset folyamán.

Bár egy egyértelmű és kisebb balesetnél nem tűnik valami fontosnak, a tapasztalatok azonban itt is azt mutatják, hogy ha van tanú akkor a legkisebb koccanás után is érdemes ezt (V. c) kitölteni. A baleseti bejelentő ugyanis nem bizonyító erejű, így az balesetben vevő másik résztvevő fél bármikor meggondolhatja magát. Itt érdemes megjegyezni hogy a legjobb tanúk a balesetet véletlenül figyelemmel kísérő járókelők. Ahogy már említettem, tanú nélkül egy későbbi eljárás során ha az ellenfél meggondolja magát nehéz is lehet annak bizonyítása, hogy ki volt a vétlen a balesetben.

A baleseti forgalmi helyzet

A 12. pontban 17 előre felsorolt lehetőség közül kell kiválasztani azt amelyik szituációban a baleset történt. Ezt külön – külön a vétlen és a vétkes gépjárműre vonatkozóan is meg kell adni. Ezt a mezőt sokszor kihagyják, pedig csak egy x-etkell tenni a megfelelő lehetőség, mint “tolatott”,  “előzőtt” stb. mellé. De nem csak ezt szokták kihagyni, hanem a 12. pont legutolsó mezőjét is, ahol be kell adni, mint két fél  részéről, hogy az előzőekben hány szituációt jelöltek x-el. Ezek az elemek az adatlapon mindkét felelt védik a későbbi csalási lehetőségektől.

A baleseti helyszínrajz

Akármilyen furcsának tűnik az oldal az európai baleseti bejelentő felületének legnagyobb részét kitöltő mezőt is rendszeresen kihagyják. Nem rajzolják le az autók helyzetét, a baleset folyamatát. Itt nem művészi teljesítményt vár senki,hanem az alapvető információk és forgalmi helyzet fölvázolását. Nagyon fontos, hogy szégyenlőséből, lustaságból, de semmilyen okból se hagyjuk ki a forgalmi helyzet lerajzolását.

Az a fránya aláírás

Ezt minden dokumentumnál és nyomtatványnál folyamatosan jelezni kell! NE FELEJTSD EL ALÁÍRNI ÉS ALÁÍRATNI EZT A BEJELENTŐT. Amellett hogy gyakori még a legnagyobb mulasztás is, hiszen aláírás nélkül mit sem ér az egész.

Baleseti megjegyzés

A balesetről szinte minden esetben lehet és érdemes megjegyzés formájában a fontos dolgokat közölni. Ha mégis annyira tiszta és egyszerű helyzet adódna, hogy nem kerül kitöltésre a baleseti bejelentő, akkor saját védelmünk érdekében húzuk ki – át, hogy később se lehessen semmit se beleírni utólag.

Ha már a megjegyzésnél tartunk itt érdemes megjegyezni egy fontos dolgot. Bár az Európai baleseti bejelentő neve szerint csak a balesetek bejelentésére szolgál, azonban ha lehet a vétkes sofőrt rá kell venni, hogy a megjegyzés mezőben ismerje el a felelősséget. Ez azért is különösen fontos mert a károkozó felelősségét elismerő nyilatkozata nélkül nem fog a biztosító fizetni.

Amennyiben nem sikerül a károkozót rávenni a felelősség elismerésére, szintén jó megoldás lehet ha mi viszont tagadjuk a felelősséget és ezt írjuk a megjegyzésbe: „a balesetért a felelősséget nem ismerem el.”

Miért fontos a felelősség elismerése és tagadása? Egy vitás helyzet utólag még szakértők segítségével is csak nehezen tisztázható. Ráadásul a biztosítók ilyenkor igyekszenek kivonni magukat a felelősség és a kármentesítés alól. Szintén  sűrűn előfordul, hogy vitás helyzet esetén kármegosztás történik. Egy elhúzódó vita dárgai és nem térül meg ezért egy felelőssége elismerési nyilatkozat nagyban megkönnyítheti a kár rendezését és rendezésének idejét.

Utolsó frissítés: július 5, 2018  

 Autós Iratminta Súgó, Európai Baleseti Bejelentő - Tudástár    
Összesen 1 Értékelés:
0

Tell us how can we improve this post?

+ = Bizonyítsd hogy nem vagy robot